2011. október 12., szerda

Miért éppen subázás?

A gyerekszobába, Kislányom ágyához falvédőt keresgéltem a neten. Találtam is ezer félét, leginkább patchwork-öt. Szép-szép, de nem ilyenre vágytam, ráadásul nem is adták túl olcsón. (Most ha elárulom, hogy tudok varrni, biztosan nem értitek miért nem vágtam bele magam egy ilyen falvédőbe. Csak... ) Én mást akartam. És ekkor eszembe jutott, hogy kislánykoromban Anyukámat többször is láttam subázni. Ezek a kész subák finom puhák voltak, igazán falvédőnek valók! Nosza, szintén a nethez fordultam és kerestem kész suba-falvédőket. Hát, mondhatom, elkeserítő volt a kínálat, leginkább semmi. Igaz, ráakadtam egy-két retro darabra, mint pl. a kávézós turbános alakra, (Zamat kávé), de ez egyáltalán nem ágy mellé való, főleg nem egy kislánynak.


Itt a finom forró fekete!


Persze új suba-szetteket is árulnak a neten, horror áron. Egy kispárna készlet, ami az előrajzolt 40x40 cm-es kanaván  kívül tartalmazza a subatűt és a méretre vágott fonalat is, kb 5-7 ezer forintot kóstál. És ezt még saját kezűleg kell elkészíteni!


Egy édes kis fekete-bárány!


 
Szuper traktor kispasiknak

Sajnos ezek a szépségek nem fértek bele a mi költségvetésünkbe, ráadásul nem is kispárnára, hanem falvédőre volt szükségünk! Ekkor jutottam el odáig, hogy neki bátorodjak, ha Anyukámnak ment a subázás, nekem sem okozhat problémát!  Úgy emlékeztem kétféle technikával dolgozott Anyu: az egyik a horgolótűs, a másik az égetős. Most, hogy szóba hoztam neki, ugyan mutassa már meg ezeket, az égetősről egyértelműen lebeszélt. Hagytam magam, mivel ehhez speciális "ceruza" kellene fémből, nem is tudom beszerezhető-e ilyen. Ráadásul Anyukám szerint ezek az égetett pamacsok - ha nem volt tökéletes a ragasztás, illetve mosáskor - könnyedén lepotyogtak. Maradt a horgolótűs változat - ehhez akadt is otthon szerszám. Persze van aki speciális subatűvel készíti el a remekművét, én - bevallom még nem is láttam olyat, csak képen - a jó régi horgolótűt választottam. 


Ez a subatű

Elballagtam hát városkánk egyetlen rövidáru boltjába és vásároltam is egyből 2 métert a tekercsben árult, 60 cm széles, nyers színű, nagy lyukú kanavából. (képen a jobboldali)


Neten is vásárolható suba-kanava

Ez így megmunkálás nélkül elég kemény anyag, de menet közben szépen felpuhul. Az elkészítendő falvédő mintája és a színvilága már előttem volt, ha becsuktam a szeme,  így  - azonos minőségű, vastagságú - fonalat is  vásároltam hozzá, színenként néhány motringgal. Az eladónő javaslatára (és saját tapintásos módszerem alapján) a Red Heart / Lisa 3-as vastagságú kötőfonalára esett a választásom. Ennek bőséges színválasztéka van, ráadásul folyamatosan elérhető városunkban is (ha netán kifogynék egy színből)


Red Heart / Lisa fonál

Ahogy hazaértem a szerzeményeimmel gyorsan hozzá is láttam a minta felrajzolásához. Na, ne gondoljatok semmi komolyra, nem vagyok egy Picasso! Csak néhány, kisebb-nagyobb virágot kanyarítottam fel cerkával a kanavára. Gondoltam kezdetnek ez is elég. Mint utólag kiderült, nagy bátorság volt tőlem elsőre egy 60 x 200 cm-es falvédőbe belevágni, mivel rettentően haladatlan munka, ha az ember lányának más dolga is akad. Most, hogy már túl vagyok a felén, úgy döntöttem, hogy fél métert levágok belőle,  így legalább lesz díszpárna is hozzá! Ezzel már közelebb jutok valamelyest a célhoz is, talán karácsonyra kész is lesz a finom puha csoda!

Te kipróbálnád a subázást? Kinek és milyen mintával készítenéd el az első remekműved?

Virágos rét

36 megjegyzés:

  1. Szia! Én éppen most álltam neki a subázásnak. (a képkereső az elsők között adta be az oldalad és meghoztad a kedvem :)) Nem tudom, kihez forduljak a kérdésemmel. Az a helyzet, hogy én régi kötött pulcsit bontottam meg, mert így akartam spórolni. Úgy tűnik nem ez volt életem legjobb döntése, mert a fonalam többszöri átöblítés és kilógatás után is kunkori maradt. Mivel már a felénél járok a mintámnak, nem szeretném újra kezdeni. Véleményed szerint mi fog történni, ha már készen kimosom, hátha eltűnnek a kunkorok? Egyáltalán a kanava mosható? Fel fog puhulni mosás után? Köszi, ha segítesz! Üdv: Andi

    VálaszTörlés
  2. Szia!
    Györfiné Ági vagyok Nádudvarról.
    Nagyon tetszenek a suba technikával készített dolgok.
    Én is szeretném megtanulni a subázást.
    Tudnál segíteni?
    Válaszodat előre is köszönöm szépen!

    VálaszTörlés
  3. Sziasztok!
    Nagyon örülök Nektek, mert Ti vagytok az első fecskék hozzászólás terén!!! :)
    Ági! Sajnos nem vagyok egy profi subázó, így leginkább azt javasolnám, hogy a képeim alapján próbálj hozzáfogni. Ja, és ne ess az én hibámba, először csak egy kicsi, mondjuk egy 40x40-es díszpárnát próbálj elkészíteni. Remélem, hogy a fotóim és a leírás alapján sikeres lesz a munkád! Nagyon örülnék, ha küldenél képet az elkészült (vagy félkész) darabról!
    Andi! Megértelek, hogy nem szívesen bontanád vissza a már elkészült mintát! Nekem az a véleményem, hogy egy újabb mosás sem fogja kiegyenesíteni a kunkorokat :), viszont a munka sarkán kipróbálhatnád, hogy ruha (pl. egy lepedő) alatt meggőzölöd vasalóval. Persze előtte szépen el kell simítani a szálakat! Hátha... Tőled is szívesen látnék képet, ha elkészültél!!
    Jó munkát Nektek és várom további hozzászólásaitokat!
    Mariann

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia. Azt szeretném mekérdezni hogy a subához a fonalat mennyire kell levágott?

      Törlés
    2. Én egy hagyományos fa vonalzóra tekertem fel a fonalat, majd az egyik oldalon szikével végig vágtam, így tuti egyforma lett mind. Kb. 6 cm-esnek saccolom a hosszukat- így emlékezetből.

      Törlés
  4. Szia
    Volna egy kérdésem minden sorba teszel fonalat?
    Én tettem és az egész vissza kunkorodik.
    Mit rontottam el vastag a fonal? Tanácstalan vagyok
    Kérek ha tudnál tanácsot adni azt köszönöm
    Üdv Egy amatőr

    VálaszTörlés
  5. Kedves "Amatőr"!
    Igen, minden sorba, minden lyukba hurkolok fonalat. Mennyit csináltál már meg? Hány centit?
    Mert ha még az elején vagy, akkor előfordulhat, hogy úgy néz ki, hogy "visszakunkorodik", de ahogy haladsz tovább szép tömött felületet fogsz kapni. Ha viszont már 6-8 cm is meghurkoltál és még mindig kunkorodik, akkor valószínű, hogy egy kicsit vastagabb fonalat választottál a kelleténél.
    Mariann

    VálaszTörlés
  6. Szia Mariann
    Köszönöm a tanácsot a fonal volt vastag!
    Remélem most már jobban fog menni! Köszi
    Amatőr

    VálaszTörlés
  7. Polovics Erzsébet2012. március 2. 6:05

    Most találtalak meg titeket,nagyon örülök,mert most subázok én is.Szeretnám megkérdezni fonalat hol tudtok olcsóbban beszerezni.Mert egy nagyobb munkához már előre meg kell venni fonalat.de rövidáru boltokba 5dkg 360 körül van,és ha kellene egy kg az már rengeteg.És ez egy szín csak!

    VálaszTörlés
  8. Nagyon örülök hogy idetaláltam.Én is subázok. Szeretném töletek megkérdezni fonalat hol vesztek?Mert 5dkg 360ft,és most egy nagyobb darabhoz készülődök amihez kb2kg fonalat számolok.De az így rettenetes árban lenne.Ha valakinek olcsóbb beszerzési helye van szóljon már legyenszives,ossza meg velünk is:Persze csak ha van kedve.Örülök hogy megtaláltalak titeket Üdv mindenkinek!!

    VálaszTörlés
  9. Polovics Erzsébet2012. március 3. 5:29

    Örülök ,hogy rátoktaláltam.Szeretek subázni ,kérdésem :hol szerzitek be a fonalat ????Mert amit én néztem nagyon drága.Valakinek valami jó ötlet esetleg????Én az a lakásfelújításhoz használatos hálóra subázok ,Pár száz ft métere és egy méter széles,jó strapabíró anyag.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Nekem még nem volt szükségem nagyon nagy mennyiségű fonal beszerzésére, így csak a városkánk egyetlen rövidáru boltjáig mentem érte, de szerintem érdemes lenne megnézned turkálóban is, mert ott lényegesen olcsóbban hozzá tudsz jutni nagyobb kiszerelésű fonálhoz. Ezzel csak az a baj, hogy nem lehet ugyanolyan minőségből több színt venni. Esetleg az interneten, csomagküldő szolgálatnál lehet, hogy olcsóbban be lehet szerezni. Nézz utána nagyobb kiszerelésnek, ne 5 dkg-osnak, hanem akár fél kg-nak. Az általad említett hálót még nem próbáltam, de jó ötletnek tűnik. Nem keményebb, mint a kanava? És a lyukmérete is hasonló? Azt hiszem ezt én is kipróbálom! :)
      Üdv: Mariann

      Törlés
    2. Sziasztok! Milyen háló ez pontosan, és hol kapható? Nagyon jó ötletnek tűnik.

      Törlés
  10. Polovics Erzsébet2012. március 8. 11:43

    Szia Mariann!Már kérdezősködöm ,nézgelődöm a fonalak után.Előbb utóbb sikerül majd szereznem.A hálónak lehet hogy egy picit nagyobb a lyukmérete,de szerintem nem nehéz vele dolgozni.Kösz a válaszod

    VálaszTörlés
  11. Sziaszrok! Hétvégen voltam egy turiban, ahol beszereztem 5 darab kötött pulcsit, amit idehaza elbontottam igy kaptam 4 kg fonalat ( örömömre szolgált, hogy fonalvastagságuk azonos). Remélem segitségetekre voltam abban hogy számomra hol sikerült megfelelő fonalat beszereznem álmaim subájához. Sok sikert mindenkinek.

    VálaszTörlés
  12. sziasztok, 8 éve a kisfiamnak (az elsőnek, akkor még volt időm :D) készítettem egy subapárnát. nagy becsben tartja. nekem is megvan még a nagyim által készített macis és mikiegeres falvédő, ez a két kisebb szobáját díszíti. talán újra belevágok, de tényleg nem egy haladós munka.
    egy kérdésem lenne, hogyan a legegyszerűbb a fonal darabolása, hogy egyforma legyen? köszi. Dy.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Dy!

      Nagyon egyszerű módja van neki: fogsz egy (lehetőleg fa-) vonalzót és szép sorban, nagyjából azonos feszességgel feltekered rá a fonalat, majd egy jó éles-hegyes kis ollóval felvágod az "élén". Ennyi az egész... Bárcsak ilyen egyszerű és gyors lenne maga a munka is! :) Akkor már több mindennel kész lennék!
      További szép napot és jó subázást!
      Mariann

      Törlés
  13. Kedves Mariann!Nagyon szépen subázol. Szép hobbit találtál te is magadnak! Én gobelinezek.
    A mai naptól figyelemmel kísérem a munkáidat. Ha esetleg van kedved és az időd is engedi nézz be hozzám! Még egy gondolat és észrevétel, nagyon szépen leírod a gondolataidat.Ez nekem így nagyon szimpatikus! / ha esetleg úgy döntesz hogy megszeretnél látogatni csak a képemre kell rá kattintanod és a googli utasítását követve hozzám irányít/ Szia! Örülök hogy rád találtam!

    VálaszTörlés
  14. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  15. Szia!Nekem mindenem megvan a subázáshoz,van subázótűm (olyan amilyen a képen látható)van méretre vágott fonalam (Németországban vettem anno)meg van kanavám is....csak időm nincs :) .De a Te munkádat látva megjött hozzá a kedvem,hogy én is belefogjak valami kisebb projektbe.
    Te kifeszíted az anyagot,mondjuk hímzőrámával vagy ilyesmivel?
    További jó munkát kívánok :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!

      Hát, sajnos az idővel én is hadilábon állok (vagy csak nem fogom rá, hogy MOST...) így nagyon lassan haladok. Egyébként is ez egy elég lassú kézimunka. Nem, én nem feszítem ki semmivel sem, sőt, sokszor "meg is töröm" a kanavát az épp aktuális sornál. Nekem így esik kezemre.. :)
      Neked is jó munkát az induló projekthez! :)
      Üdv:
      Mariann

      Törlés
  16. szia én rajzolási készség híján egy keresztszemes minta alapján kezdtem el subázni remélem sikerül igazából a neten szinte semmi sincs ezzel a technikával kapcsolatban mintha nem is létezne. szép napot
    Piroska

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Hát én sem vagyok egy Picasso, ezért csak egy ilyen egyszerű virág mintát választottam. A keresztszemes minta felhasználása nagyon jó ötlet szerintem, csak nem tudom, hogy az apróbb motívumok mennyire lesznek láthatóak így. Talán ha "átteszed" a mintát kissé nagyítva, nem túl aprólékosra.... Ha készítesz ilyet, légyszi küldj róla képet!
      Mariann

      Törlés
  17. Segítséget kérnék, láttam a képtalálatokban egy szép subát, szeretném a mintát kérni ,hátha valakinek megvan,köszi
    http://forum.sanomabp.hu/forumkep/9/86408/400/11974924/1.jpg

    VálaszTörlés
  18. Szia szeretném megkérdezni,hogy neked a 2 mx60 cm-es falvédőbe menyi fonal ment bele? Szeretnék, egy szőnyeget készíteni a fiamnak szerinted milyen fonalat tegyek bele? Mivel azon járni is fog természetesen nem cipővel .

    VálaszTörlés
  19. Sziasztok! Én is nagyon kíváncsi vagyok mennyi fonallal számoljak. Akinek van tapasztalata, kérem válaszoljon :)

    VálaszTörlés
  20. Sziasztok!Hetek óta szeretnék belefogni a subázásba!Régen Nagymamámmal tanultam meg!Sajnos itt nálunk /Svájc/nagyon drága egy kispárnás készlet, 120frank körül van!Majd hanyat estem!:)Majd ha hazatévedünk beszerzek hozzá mindent mert szeretném a gyerekeknek is megtanítani ezt a csodás technikát!

    VálaszTörlés
  21. Nagyon örülök, hogy rátaláltam, végig olvasgattam, ugyanis én is kb. 42 évvel ezelőtt még "bögdösős" tűvel is készítettem, meg horgoló tűvel is, és volt hozzá aránylag olcsó fonal, de sajnos fonal egy kicsi maradt pár színből, de a papírja (neve) nem maradt meg, és az emlékezetembe sem- sajnos.Most én is igy 66 évesen szeretnék újra egy két darabot készíteni a lányaimnak. Valóban a netten sem nagyon lehet látni,videót sem találtam, és persze mintát sem.Szerintem anyagot lehet kapni, mert azt láttam valamelyik rövidáru boltba, fonalat meg a színek és vastagságuk szerint kell választani.Nyilván nem olcsó kézimunka!Én elég sokat, és sokfélét kézimunkázok, most Kínából rendeltek nekem tűt, mert egy külföldi oldalon láttam, csak még nem jött meg, de szeretném kipróbálni.szerintem 1-2 héten belül megérkezik.Bocsi, hogy ennyit írtam, jó kézimunkázást, üdvözlet mindenkinek, aki elolvassa! Marcsi49

    VálaszTörlés
  22. Az AliExpressen elég jó áron vannak a subás készletek - bár a nagyobb darabok azért itt is sokba kerülnek sajnos.

    VálaszTörlés
  23. Szia! Képzeld, pont ilyen kávézós kép volt a gyerekszobánkban :D micsoda öröm viszontlátni valamelyik "testvérét"

    VálaszTörlés
  24. Szia! Képzeld, pont ilyen kávézós kép volt a gyerekszobánkban :D micsoda öröm viszontlátni valamelyik "testvérét"

    VálaszTörlés
  25. Sziasztok !
    Én is most találtam rá erre a technikára. falvédőt szeretnék készíteni kb 180 x 60 méretre gondoltam,. De sajna elképzelésem sincs hogy mennyi fonalra lenne szükségem.
    Mivel neten rendelném meg jó lenne tudni a hozzá való mennyiséget.
    Köszi a segítséget előre is.

    VálaszTörlés
  26. Sziasztok! Most subázok elöször. A netről néztem a technikát. Elég jól halado de lenne 1 kérdésem. 5.5 cm es fonal darabokkal dolgozom. Nekem túl hosszúnak tűnik és gondoltam a végén rövidebbre vágom majd. Hogyan lehetne úgy levágni hogy tuti egyforma legyen ? A választ előre is köszi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ne vágd le, szép lesz! Én most készítem a harmadik párnámat.

      Törlés
    2. Elkészültem vele 😀 kicsit vágni kellett belőle mert nem lett egyforma. De első próbálkozásra elég jól sikerült 😊 a kis ünnepelt örült neki és ez a legfontosabb 😊
      1 élmény volt készíteni. Máskor is fogom subázni,megszerettem 😊

      Törlés
  27. Kedves Subázók!
    Örülök, hogy Rátok találtam, én is gyerekkoromban tanultam meg Anyukámtól.
    Most újra kezdtem, ezért is jó olvasni a tapasztalatokat.
    Köszönöm Nektek.
    Gaby

    VálaszTörlés